Organisatieontwikkeling
Soms hapert het in een organisatie. Bedrijfsdoelen worden niet gehaald, processen zijn onduidelijk of medewerkers zijn ontevreden. Het management voelt dat het ergens knelt, maar toch krijgt ze geen controle over de situatie. In mijn rol als directeur en manager heb ik vaak de vraag en taak gekregen om de vinger op de zere plek te leggen en de organisatie of afdeling naar een hoger plan te tillen. Hoe staat een organisatie of afdeling ervoor? Waar zitten de knelpunten en mogelijkheden? Varen ze de juiste koers?
Je kunt op mij rekenen om de organisatie, de bedrijfsprocessen en de cultuur glashelder in kaart te brengen. Ik bijt me vast en laat niet los tot ik de organisatie door en door ken. Door veel vragen te stellen, heel goed te luisteren, verbinding te maken en verbanden te leggen, dring ik door tot de kern. Ik duik in de onderstroom van de organisatie en breng ongeschreven regels en knelpunten in beeld. Ik formuleer een heldere strategie en doelen en vertaal deze naar concrete acties.
Zo kan ik samen met directie of managementteam de juiste koers en stappen bepalen, waardoor de organisatie weer grip krijgt op de toekomst.
Advies
Ik vertaal mijn bevindingen naar een helder voorstel met concrete actiepunten voor verbetering. Ik maak de vertaalslag van doelen naar oplossing voor implementatie. Daarbij kijk ik verder dan cijfers en processen, maar juist naar de mensen achter de cijfers en processen. Met oprechte interesse in de organisatie, en vooral in de mensen die er werken, leg ik een stevig fundament voor de toekomst.
Implementatie
Ik help bij het uitrollen van mijn advies. Want alles kan op papier nog zo goed kloppen, als er in de praktijk belemmeringen zijn om het werk goed uit te voeren, blijft het haperen. En is het niet mogelijk om goede resultaten te boeken. Bij de implementatie zijn de ‘harde’ kant (organisatie- en procesinrichting) en de ‘zachte’ kant (cultuurverandering en ontwikkeling van medewerkers) voor mij onlosmakelijk met elkaar verbonden. Ik pak door, stel dingen aan de kaak, zet processen in gang, maak verbinding met mensen en houd het overzicht. In mijn aanpak betrek ik alle medewerkers die onderdeel zijn in de uitvoering van de processen.